Verkkopalvelun toteutus onnistuu myös tiukalla aikataululla. Pohjanmaan hyvinvointialue: verkkosivut ja intranet
Tutustu sivustoon
pohjanmaanhyvinvointi.fi

Lähtötilanne
Muutos aiheuttaa tiedon tarvetta – ja siihen on helpointa vastata verkkopalvelun avulla
Verkkopalveluilla on iso rooli tiedon tarjoajana, se on hyvinvointialueen asukkaalle usein ensimmäinen tiedonhakupiste. Muutos kunta-asioinnista hyvinvointialueen asiointiin herättää paljon kysymyksiä ja tiedon tarvetta, siksi varhaiselle lähdölle nähtiin tarve ja verkkopalvelun perusosat haluttiin käyttökuntoon nopeasti. Haasteensa projektiin toi luonnollisesti se, että hyvinvointialueen toiminta on projektin aikana vasta muodostumassa, monet asiat ovat uusia ja käytäntöjä on suunniteltava samalla kun muutos etenee. Esimerkiksi pelastuslaitoksen toiminta siirtyy hyvinvointialueelle vasta vuoden 2023 alussa.
Poutapilvi erottui heti tarjousvaiheessa selkeällä ja informatiivisella tarjouksella. Projektisuunnitelma oli pitkälle viety, prosessit vaikuttivat luotettavilta. Syntyi mielikuva korkeasta sitoutumisesta. Ja sitoutumista vaaditaan, kun projektin aikataulu on vaativa.
Gustaf Westerholm ja Petra Fager
Kuinka aikataulutavoitteet saavutetaan?
Päätöksenteon merkitys korostuu, kun projektin aikataulu on tiukka. Must-have ja nice-to-have -sisältöjen ja toiminnallisuuksien välille on tehtävä tiukka rajaus. Näin pystytään pitämään tiukasti rajattuna se, mitä julkaisuvaiheessa on oltava valmiina.
Palvelun käyttäjään keskittyminen helpottaa priorisointia. Ketä varten palvelua tehdään, mitkä ovat tärkeimmät tarpeet. Palvelumuotoilu tukee tiukkaa fokusointia.
Suomalaisilla digitoimistoilla on paljon hyvää osaamista. Tällaisessa projektissa verkkosivujen toteuttajan vahva sitoutuminen projektiin on ratkaiseva tekijä.
Johdon ja projektivastuullisten roolien jaon pitää olla selkeä. Johto asettaa tavoitteet, projektivastaavat huolehtivat siitä, että niihin päästään. Johdon tuki ja riittävät resurssit ovat avaintekijöitä onnistumiseen.
Toteutusvaiheessa vaadittiin priorisointia
Toteutus
Paineita voi helpottaa jatkuvan kehittämisen ajatusmallilla, työlistan kanssa jatketaan, kun ensimmäinen vaihe on julkaistu.
Verkkopalvelun toteutuksessa keskityttiin ensi vaiheessa vain tärkeimpiin sisältöihin ja palveluihin – ja varmistettiin, että toteutus on joustava ja mahdollistaa jatkuvan palvelun kehittämisen. Näin varmistettiin se, että tietoa on hyvinvointialueen asukkaille saatavissa heti, kun muutos alkaa vaikuttaa asiointiin, eikä tulevaisuuden tarpeita tarvitse silti hyllyttää.
Asiakkaiden tiedon tarve painotti hyvinvointialueen uudessa verkkopalvelussa hyvinvointialueen palvelukuvausten merkitystä. Niihin liittyvässä toteutuksessa oli huomioitava niin saavutettavuus kuin haettavuus ja löydettävyyskin. Päätöksentekoon ja tutkimukseen liittyvän sisällön julkaiseminen on toiminnan läpinäkyvyyden kannalta tärkeää ja rekrytointi avainasemassa hyvinvointialueen sujuvassa toiminnassa, siksi myös nämä teemat pääsivät mukaan toteutuksen ensimmäiseen vaiheeseen.WordPress-ympäristö oli asiakkaalle tuttu jo entuudestaan, joten projektin tekninen määrittely sujui mallikkaasti ja rennosti.
Aloita projekti kanssamme!
