Siirry sisältöön
Brändi-ilme Käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnittelu Saavutettavuus Verkkokauppa

Tutustu sivustoon
muma.fi(siirryt toiseen palveluun)

Lähtötilanne

Mitä tehtiin?

Munuais- ja maksaliiton verkkosivujen tehtävänä on tukea munuais- ja maksasairaita ja heidän läheisiään tarjoamalla tietoa, keräämällä lahjoituksia ja kasvattamalla tietoisuutta sairauksien ennaltaehkäisystä.

Pääsivustona toimivan muma.fi(siirryt toiseen palveluun) lisäksi liitto ylläpitää kolmea muuta erillistä verkko-osoitetta, joilla jaetaan tietoa elinluovutuksesta ja terveellisten elintapojen tärkeydestä munuaisten ja maksan toiminnalle.

Munuais- ja maksaliitto etsi sivustouudistuksen toteuttajaksi kumppania, jolla on paitsi kokemusta vastaavista, kokonaisvaltaisista sivustouudistuksista, myös kykyä tarjota kattavia ylläpito- ja jatkokehityspalveluita sekä asiakastukea.

Toiveena oli modernisoida verkkosivustoja asiakaslähtöisemmiksi, selkeämmiksi ja visuaalisesti raikkaammaksi. Lahjoituskokonaisuus haluttiin uudistaa, jotta lahjoitusten tekeminen onnistuisi jatkossa helpommin ja olisi sivustolla aiempaa näkyvämmin esillä.

Käyttäjäystävällisyyttä parannettiin myös visuaalisilla elementeillä ja liiton käyttöön suunniteltiin raikkaampi värimaailma ja ilme sivustouudistuksen pohjaksi. Sivustolla tarjotaan vierailijoille myös erilaisia printtioppaita ja esitteitä, joiden tilaamista helpotettiin uudella verkkokauppaominaisuudella.

Vanhaan käyttöjärjestelmään, navigaatioon ja tiedon saavutettavuuteen toivottiin parannuksia. Halusimme myös, että meillä on paremmat mahdollisuudet itse täydentää sivustoa tulevaisuudessa.

Petri Inomaa, Munuais- ja maksaliiton viestintäpäällikkö 

Sivustouudistuksen tavoitteet

1

Asiakaslähtöisyys – Käyttäjäystävällinen ja rakenteeltaan selkeä sivusto

2

Joustavuus – Sivustot, joita asiakas voi sujuvasti päivittää ja rakennella itse

3

4 sivustoa, 1 alusta – Eri sivustot päivitettävissä samassa teknisessä ratkaisussa

4

Tiedon jäsentely – Erityistä huomiota haluttiin kiinnittää tiedon selkeyteen, saavutettavuuteen ja visuaaliseen esitystapaan

Jo ensimmäinen leiska oli niin täydellisen hyvä, että olimme aika hämmästyneitä. Tajunnanvirrasta oli poimittu tärkeimmät tarpeemme ja asioita esitettiin oivaltavasti.

Petri Inomaa, Munuais- ja maksaliiton viestintäpäällikkö

Toteutus

Itsenäiset verkkosivut helposti hallittavissa

Jotta Munuais- ja maksaliiton sivustojen ylläpito olisi mahdollisimman helppoa, neljä eri sivustoa yhdistettiin uudistuksessa WordPress Multisite -toteutuksen avulla. Nyt kaikkia liiton sivustoja ylläpidetään samasta teknisestä järjestelmästä.

Liiton pääsivu muma.fi(siirryt toiseen palveluun) tarjoaa tietoa sairauksista ja niiden kanssa elämisestä.

Elinluovutuskortti.fi(siirryt toiseen palveluun) -sivusto keskittyy tarjoamaan tietoa elinluovutuksesta ja kannustamaan sivun selaajaa tarttumaan toimeen ja ryhtymään hengenpelastajaksi – eli elinluovuttajaksi.

Lisäksi liitto ylläpitää supersankarimunuainen.fi(siirryt toiseen palveluun) ja mahtimaksa.fi(siirryt toiseen palveluun) -sivustoja, joilla jaetaan tietoa maksan ja munuaisen suojaamisesta ja sairauksien ennaltaehkäisystä.

WordPress Multisite -toteutus mahdollistaa sen, että yksi tekninen asennus voi sisältää jopa kymmenen erillistä tai itsenäistä verkkosivustoa, joilla on kaikilla oma ilme, verkko-osoite, rakenne, sisällöt, tietokannat ja mediapankki.

Liiton toiveena oli, että sivustojen muokkaaminen olisi jatkossa mahdollisimman yksinkertaista. Samalla mahdollisuus uusien sivustorakenteiden tekemiseen ja luovuuteen haluttiin säilyttää.

Eri sivustojen päivittäminen ja muokkaaminen on oikein kätevää. Päivitysmahdollisuudet ovat tosi monipuolisia ja mahdollistavat sen, että voimme itse olla luovia. Voimme muokata kokonaisuuksia itse, eikä aina tarvitse olla yhteydessä asiakaspalveluun.

Petri Inomaa

Projektin tulokset

Lahjoita liitolle – WooCommerce tarjoaa helpon ja käyttäjäystävällisen lahjoitusominaisuuden

Yksi asiakkaan olennaisimmista tarpeista oli helpottaa lahjoittamista sivustolla. Uudistuksessa lahjoituskokonaisuutta haluttiin korostaa sivulla sekä visuaalisesti, että parantamalla lahjoittamisen käyttäjäystävällisyyttä.

Lahjoitusmahdollisuutta tuodaan sivustolla esiin nyt selkeillä painikkeilla sivuston navigaatiossa ja toistuvina kehotuksina läpi käyttäjäpolun.

Sivustokävijät voivat nyt lahjoittaa liitolle verkossa joko kertalahjoituksena tai toistuvana lahjoituksena ja valita itse, mihin avustuskohteeseen lahjoitussumma ohjataan.

“Uudella sivustolla käyttäjä voi lahjoittaa monella eri tavalla. Kertalahjoittaja voi valita valmiin tai vapaavalintaisen summan, jonka jälkeen lahjoitus tehdään Paytrail-maksupalvelussa omilla verkkopankkitunnuksilla.” – Poutapilven projektipäällikkö Linnea Eerola

Lahjoituskokonaisuus toteutettiin sivustolle WooCommerce -verkkokaupan avulla.

Kokonaisuudessa toteutettiin kaksi täysin erillistä lahjoitusmahdollisuutta – Munuais- ja maksaliiton lahjoituskeräys sekä Munuaissäätiön lahjoituskeräys. Tämä aiheutti muutamia teknisiä haasteita, jotka ratkaistiin kuitenkin Poutapilven puolelta ketterästi.

Petri Inomaa

Miksi Poutapilvi?

“Olemme tehneet jo neljä eri projektia yhdessä. Poutapilvi on luotettava kumppani, jolla on luova ja ihmislähtöinen ote.”

“Tiimi tavoitti liiton ajatusmaailman hämmästyttävän nopeasti ja oivalsi jo ensi hetkestä, mitä sivustolla kannattaa kertoa ja miten.”

– Petri Inomaa, viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto