Siirry sisältöön

Saavutettavuus verkkosivuprojekteissa: Asiakkaan ja palveluntarjoajan vastuut

Verkkosivun uudistusprojekti edessä? Tässä artikkelissa syvennymme siihen, kuinka huomioit saavutettavuuden projektissa alusta alkaen ja varmistat verkkosivuston esteettömyyden kaikille käyttäjille. Saat tueksesi valmiin muistilistan vastuistasi ja hoidettavista hommista.

Miten huolehdimme saavutettavuudesta verkkosivuprojektin aikana?

Verkkosivuprojektin aikana huolehdimme sivuston teknisestä saavutettavuudesta ja käyttöliittymän saavutettavuudesta huomioiden WCAG-kriteerit.

Teknisesti saavutettavan verkkopalvelun lähdekoodi on loogista ja virheetöntä, palvelu on responsiivinen ja toimii hyvin eri laitteilla ja selaimilla.

Käyttöliittymän saavutettavuudessa keskitytään toiminnallisuuksien selkeyteen ja intuitiivisuuteen. Selkeästä ja helppokäyttöisestä sivustosta käyttäjät löytävät etsimänsä johdonmukaisesti ja nopeasti. Samalla selkeä sivusto vähentää ulkoasun kognitiivista kuormittavuutta. Verkkosivuston värit ja kontrastit suunnitellaan sellaiseksi, että esimerkiksi näkörajoitteiset käyttäjät voivat käyttää sivustoa sujuvasti. Varmistamme myös, että tekniset työkalut ja julkaisujärjestelmä mahdollistavat saavutettavan sisällön luomisen ja hallinnan.

Saavutettavuuden kriteerien täyttymistä tarkistetaan jokaisessa projektin vaiheessa. Tarjoamme aina erilaisia vaihtoehtoja – saavutettavuuden eri näkökulmat huomioiden. Päätöksenteko saavutettavuuden tasosta on kuitenkin aina asiakkaan vastuulla.

Asiakkaan vastuut saavutettavuuden toteuttamisessa

Saavutettavuuden varmistamista ei voida täysin ulkoistaa, vaikka tämä usein onkin toiveena. Vastuu saavutettavuuden kokonaisuudesta säilyy aina verkkopalvelun omistajalla.

Verkkosivujen sisällöillä on merkittävä rooli saavutettavuuden kannalta – siksi sisältöihin kannattaa satsata huolella. Koska sisältöjen tuottaminen, julkaisu ja päivittäminen on asiakkaana vastuullasi myös uuden verkkosivuston julkaisun jälkeen, on viisasta panostaa saavutettavien sisältöjen tekemisen harjoitteluun huolellisesti jo uudistusprojektin aikana. 

Käytännössä asiakkaana tehtävänäsi on varmistaa, että sisällöntuottajat osaavat tuottaa saavutettavaa sisältöä ja tietävät mitä se vaatii. Autamme ja tuemme aina saavutettavuuden periaatteiden ymmärtämisessä. Tarjoamme sisällöntuottajille ohjeistusta ja tarvittaessa koulutusta saavutettavan sisällön tuottamiseen. Esimerkiksi alt-tekstien tarkoitukseen ja käyttöön perehdytään tarvittaessa yhdessä asiakkaan kanssa.

Myös sisältöjen järjestäminen, eli rakenne, on asiakkaana vastuullasi. Tarjoamme tukea intuitiivisen ja toimivan rakenteen luomiseen ja opastamme projektin aikana, kuinka käyttäjälähtöistä ja saavutettavaa navigaatiorakennetta luodaan ja ylläpidetään.

Sisältötyö on jatkuvaa, eikä pääty sivuston julkaisuun. Oman organisaation saavutettavuusosaamisesta huolehtimisella voit osaltaan varmistaa, että sivustosi saavutettavuus pysyy halutulla tasolla. Suosittelemme aina, että projektin aikana verkkosivustolle toteutetaan myös saavutettavuusauditointi. Auditointi auttaa tunnistamaan mahdolliset puutteet ja vahvistamaan, että sivusto vastaa vaadittua tasoa WCAG-vaatimuksista.

Digipalvelulain mukaan saavutettavalta verkkosivustolta tulee löytyä saavutettavuusseloste, joka kuvailee saavutettavuuden tilaa ja mahdollisia poikkeamia vaatimuksista. Tarvittaessa autamme saavutettavuusselosteen laatimisessa.

Muistilista saavutettavuudesta verkkosivuprojektissa

Sisällön rakenteen optimointi

  • Käytä selkeitä otsikoita ja jaa sisältö loogisiin osioihin
  • Kerro tärkein ensin ja panosta silmäiltävyyteen

Navigaatiorakenteen selkeys

  • Rakenteen tulee olla intuitiivinen ja helposti ymmärrettävä
  • Nimeä osiot toisistaan erottuvasti

Kuvien saavutettavuus

  • Muista tarkistaa kuvan nimi, kuvateksti ja alt-teksti
  • Älä tulkitse alt-tekstissä – kerro vain oleellinen

Linkkien saavutettavuus

  • Linkkitekstin tulee olla kuvaava ja informatiivinen
  • Tarkista, että kaikki linkit toimivat ja vievät haluttuun paikkaan

Kielen saavutettavuus

  • Käytä aktiivista ja selkeää kieltä
  • Karsi ja tiivistä mahdollisimman paljon

Käyttäjäryhmien tarpeiden määrittely

  • Tarjoa suunnittelutiimille tietoa sivuston erityiskohderyhmistä ja heidän tarpeistaan, jotta nämä voidaan huomioida sekä sisällössä että teknisessä toteutuksessa

Henkilöstön koulutus

  • Varmista, että kaikki sisältöjä tekevät ja päivittävät henkilöt ymmärtävät saavutettavuusvaatimukset ja osaavat noudattaa niitä käytännössä
  • Kouluta henkilöstö saavutettavan sisällön tuottamiseen

Saavutettavuusseloste

  • Saavutettavuusseloste on lakisääteinen vaatimus, jonka laatiminen ja ylläpitäminen on asiakkaan vastuulla
  • Selosteessa tulee kuvata, miten verkkopalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset, mitkä osiot eivät ole saavutettavia ja miksi, sekä tarjota ohjeet palautteen antamiseen ja vaihtoehtoisen tiedon saamiseen
  • Tarvittaessa voimme tarjota ohjausta tai mallipohjan selosteen laatimiseen

Jatkuva ylläpito

  • Reagoi mahdollisiin saavutettavuuspalautteisiin ja -ongelmiin
  • Saavutettavuus ei pääty julkaisuhetkeen: seuraa siis sisältöjen ja uusien lisäysten saavutettavuutta säännöllisesti