Siirry sisältöön

Palvelumuotoilua eri vaiheisiin, eri voluumilla

Palvelumuotoilun osuus projekteissamme vaihtelee, mutta lähes aina sitä on mukana. Jotkut asiakkaamme kaipaavat käyttäjäymmärrystä, testausta ja työpajoja paljonkin projektin eri vaiheisiin. Toiset taas kaipaavat vain suunnitelman testaamista käyttäjillä tai apua sisältöjen jaotteluun. Toisaalta itse sivustouudistus voi tuntua niin suurelta ja vaikeasti hahmotettavalta projektilta, että tarpeiden selkeyttämiseen tarvitaan kumppani. Voimme siis olla mukana työssä niin ennen projektia, sen aikana kuin sen jälkeenkin jatkokehityksen merkeissä.

Miten me sen teemme?

Kun kyseessä on sivustouudistus tai konseptointiprojekti, askeleet etenevät yleensä seuraavasti. Kuten palvelumuotoiluun kuuluu, vaiheissa voidaan kuitenkin palata taaksepäin ja päättää tarkentaa tarpeita tai kehittää suunnitelmaa.

Määrittely

Kohderyhmien, käyttötilanteiden ja tavoitteiden priorisointi

Tutkimus

Kohderyhmien haastattelut, käyttäjätestaukset, käyttäjäkyselyt

Työpajat

Sisältökonseptit, Käyttöliittymän suunnittelu

Ideoiden testaaminen

Käyttöliittymän prototyyppien ja sisältökonseptien testaukset eri vaiheissa projektia

Käyttäjätutkimus- ja testaus

Verkkopalvelun kohderyhmiä ja oikeita käyttäjiä voidaan lähestyä monin tavoin. Ensinnäkin voidaan tutkia sivustoanalytiikkaa ja selvittää näin suosittuja käyttäjäpolkuja ja käyttöliittymän tärkeitä kohtia. Tämän lisäksi suosittelemme aina kohderyhmien haastatteluja joko ihan aluksi tai sitten, kun meillä on jotain testattavaa.

  • Käyttäjäkyselyt
  • Analytiikkadatan purku
  • Käyttäjien haastattelut
  • Prototyyppi-suunnitelmien testaus

Konseptointi

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty -sanonta pätee myös verkkopalveluihin. Palvelukonsepti tiivistää esimerkiksi verkkopalvelun perusidean ja keinot, kuinka lopputulokseen päästään. Konseptin kehittelyyn tarvitaan työpajoja, joissa yhdessä määrittelemme, ideoimme ja teemme päätöksiä. Vaihe aloittaa projektin, mutta teemme työtä myös erikseen esimerkiksi tulevan tarjouspyynnön tueksi.

  • Tavoitteet
  • Tärkeimmät kohderyhmät ja käyttäjäpolut
  • Palvelun rakenne ja informaatioarkkitehtuuri
  • Palvelun visuaalinen ilme
  • Tekniset toiminnallisuudet

Käyttäjäkokemuksen kehittäminen

Saatteko jatkuvasti palautetta käyttäjiltä, että jokin asia ei löydy? Tai onko teille tärkeä paikka verkkopalvelussa vähän käytetty? Kaikkea voi parantaa, joskus pienilläkin viilauksilla! Tarpeet muuttuvat ja samalla verkkopalvelukin elää. Asiakkaamme hyötyvät eniten suunnitelmallisesta ja datavetoisesta Poutapilvi Polku -palvelusta, mutta meitä kannattaa lähestyä myös yksittäisillä kehitystarpeilla.

Työkalut valitaan tarpeen mukaan, esim:

  • Kuumakartta- ja kävijäseuranta-analyysit
  • Käyttäjäkyselyt
  • Kohderyhmien tai käyttäjien haastattelut
  • Saavutettavuusauditoinnit
  • Käyttäjäpolkujen suunnittelu työpajoissa
  • Poutapilvi Polku

Nämäkin asiakkaamme hyötyivät palvelumuotoilusta

Salpauksen uudet verkkosivut asiakaslähtöisyyden ehdoilla

Kun Koulutuskeskus Salpaus päätti uudistaa verkkosivustonsa, kyseessä oli paitsi tekninen päivitys, myös kokonaisvaltainen kulttuurinmuutos.

Integraatiot ja migraatiot Käyttäjäkokemuksen kehittäminen Saavutettavuus WordPress-kehitys

Suomenlinnan kaksi sivustoa yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi

Suomenlinnan hoitokunnan verkkosivu-uudistuksessa palattiin juurille. Haasteena oli kahden erillisen sivuston – suomenlinna.fi ja suomenlinnanhoitokunta.fi – yhdistäminen yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi, joka palvelisi sekä matkailijoita, asiakkaita että muita sidosryhmiä.

Integraatiot ja migraatiot Käyttäjäkokemuksen kehittäminen Käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnittelu Saavutettavuus

Kiinnostaako parempi käyttäjäkokemus?

Selvitä kanssamme, mitä asiakkaasi oikeasti tarvitsevat, luo kokonaan uutta tai kehitä vanhaa. Samulia voit lähestyä, vaikka tarve ei olisi vielä täysin selkeä: hän osaa kyllä kysyä oikeat kysymykset!

Samuli Marjamäki

CEO