Siirry sisältöön

Klaus Holm

Testaa verkkopalvelusi!

Tiedätkö kuinka linkitetty, suosittu, tärkeä tai nopea verkkopalvelusi on? Entä kuinka validilla eli hyvin rakennetulla koodilla se on rakennettu ja mitä sillä on merkitystä? Testaa oma sivustosi kymmenellä eri testillä!

 

 

 

Verkosta löytyy suuri määrä erilaisia testejä, jotka testaavat koneellisesti verkkopalvelusi eri osa-alueita. Ne tarjoavat erinomaisen ja konkreettisen kuvan siitä, mitkä asiat verkkopalvelussasi kaipaisivat kehittämistä ja mihin suuntaan kehitystä voisi ohjata. Tässä artikkelissa käydään läpi kymmenen testin ohjelma, jolla sinäkin voit testata oman verkkopalvelusi nykytilan. Huomioi, että testit on tehty maaliskuun puolessa välissä 2015 ja tulokset elävät jonkin verran koko ajan.

Jotta testiin saatiin käytännön esimerkkejä, testattiin viisi hyvin erilaista sivustoa; Poutapilvi Oy, Yleisradio, Turun Sanomat, Verohallinto ja Fortum Oyj.

1. Kuinka validi sivustosi on?

Teknisesti verkkosivujen validi koodi vaikuttaa hyvin moneen asiaan. Validilla koodilla tehty sivu on kuin pilkun tarkasti rakennettu talo, jossa kaikki yksityiskohdatkin on tehty rakennustarkastajan tarkan valvonnan alla ja hyväksymänä. Suuri osa testissä mukana olleista sivustoista ei ole täysin valideja, mutta monet varoitukset liittyvät onneksi kauneusvirheisiin, eli niihin asentamista odottamaan jääneisiin kodinhoitohuoneen listoihin.  Koodin validius vaikuttaa kuitenkin hakukonenäkyvyyteen, verkkopalvelun laatuun, nopeuteen ja esimerkiksi selainyhteensopivuuteen, joten siihen panostaminen kannattaa varmasti. Lue lisää validoinnista.

Testisivu: http://validator.w3.org/

Poutapilvi.fi Passed, 1 warning(s)
Vero.fi 30 Errors, 15 warning(s)
TS.fi 36 Errors, 1 warning(s)
Yle.fi 122 Errors, 12 warning(s)
Fortum.com 341 Errors, 2 warning(s)

2. Kuinka tärkeä sivustosi on?

Googlen perustajat Larry Page ja Sergey Brin halusivat hakukonetta luodessaan ottaa entistä enemmän huomioon myös sivuille ohjaavien linkkien laadun, eikä vain määrää. Syntyi Larry Pagen mukaan nimetty PageRank. Kiteytettynä PageRank on arvo, joka kertoo sivustosi tärkeyden. Jokainen sivullesi johtava linkki ”äänestää” sivujasi. Pelkkä määrä ei kuitenkaan riitä, vaan PageRank myös arvottaa linkittävät nettisivut, eli mitä merkittävämpi sivusto linkittää sivullesi, sen painavampi ääni linkittäneen sivun ääni on. Mitä laadukkaammat sivustot linkittävät sivullesi, sen korkeampi PageRank-arvo on. Mitä tällä on merkitystä? PageRank-arvo vaikuttaa yhtenä merkittävänä tekijänä siihen, kuinka korkealle nouset hakutuloksissa. Lue lisää Google PageRankista

Testisivu: http://www.prchecker.net/

  Pagerank
Poutapilvi.fi 7
Vero.fi 7
Yle.fi 7
TS.fi 6
Fortum.com 5

3. Kuinka linkitetty sivustosi on?

Missä kaikkialla sivustosi on linkitetty, kuinka paljon ja keitä linkittäjät ovat? Kuten edellä totesimme, linkkien määrä on tärkeää, mutta myös linkittävien sivustojen laatu. Testisivulla näet mistä kaikkialta sivuillesi linkitetään ja keitä linkittäjät ovat.

Testisivu: http://www.openlinkprofiler.org

  Total active backlinks
Yle.fi 158,025
TS.fi 106,943
Poutapilvi.fi 57,687
Vero.fi 55,603
Fortum.com 16,301

4. Kuinka mukautuva sivusto on?

Responsiivisuus eli mukautuvuus kaikille päätelaitteille on jo usean vuoden ajan ollut ainoa tapa tehdä nykyaikaisia sivustoja. Edelleenkään kaikki kotisivut eivät mukaudu kaikille päätelaitteille. Kyse ei ole enää pelkästään mobiiliselaajien palvelemisesta vaan myös hakukonenäkyvyydestä.Google ilmoitti, että 21. huhtikuuta 2015 alkaen mobiiliystävälliset sivustot pärjäävät paremmin mobiilihaussa kuin muut.

Testisivu: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Poutapilvi.fi Mahtavaa! Tämä sivu sopii mobiililaitteille
Vero.fi Mahtavaa! Tämä sivu sopii mobiililaitteille
Fortum.com Mahtavaa! Tämä sivu sopii mobiililaitteille
TS.fi Ei sovi mobiililaitteille
Yle.fi Ei sovi mobiililaitteille

5. Kuinka nopea sivustosi on?

Verkkosivun latausnopeus vaikuttaa niin ikään moneen eri asiaan, eniten hakukonenäkyvyyteen. Mitä hitaammin sivusto latautuu, sen turhautuneempi selaaja on ja välitön poistumisprosentti nousee. Koska hakukone haluaa ohjata käyttäjän laadukkaalle ja nopealle sivulle, hidas sivu näkyy heikommin hakutuloksissa. Lue Googlen kannanotto sivustojen nopeuksiin.

Testisivu: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

  Nopeus mobiilissa Nopeus tietokoneella
Poutapilvi.fi 69/100 82/100
Vero.fi 66/100 79/100
Fortum.com 47/100 72/100
Yle.fi 59/100 69/100
TS.fi 66/100 65/100

6. Kuinka arvokas sivustosi on?

Kysymys on tietysti teoreettinen sillä sivustosi on juuri sen arvoinen, kuin mitä joku siitä suostuu maksamaan. Jos suostuu. Sivustoon liittyy yleensä myös jokin kaupattava tuote, jonka arvoa tämä testi ei siis mittaa. Täysin tuulesta temmattua pohdintaa ei arvon määrittäminen ole, sillä tiettyjä verkko-osoitteita on myyty ja myydään kymmenillä miljoonilla euroilla. Siis osoitteita, ei edes toimivaa yritystä!

Siteprice kertoo itse, että se arvioi verkkosivun markkina-arvon keräämällä ja analysoimalla dataa lukuisista erilaisista lähteistä internetin syövereistä. Testin perusteella voidaan arvioida, että mittasuhteet ja tulokset ovat ainakin sinne päin. Yleisradion arvo on joukosta ehdottomasti suurin ja testiryhmän pienimmän toimijan Poutapilven vähäisin.

Testisivu: http://www.siteprice.org/

  Arvio markkina-arvosta
Yle.fi $2,598,044
Fortum.com $403,502
Vero.fi $230,351
TS.fi $84,397
Poutapilvi.fi $56,119

7. Kuinka saavutettava sivustosi on?

Verkkosivuston pitäisi ottaa huomioon kaikki käyttäjät ja käyttäjäryhmät. Kaikilla laitteilla. Oletko koskaan miettinyt esimerkiksi miten sokeat, heikkonäköiset tai muut erityisryhmät kokevat palvelusi? Saavutettavuuteen tai esteettömyyteen on kiinnitetty yhä enemmän huomiota ja erilaisia arviointeja sekä kriteeristöjä on tehty lukuisia. Esimerkiksi monet järjestöt ovat vaatineet, että esteettömyys tulee taata EU-direktiivillä tai vähintään kansallisella lailla. Lue lisää verkkopalvelun saavutettavuudesta.

Testisivu: http://wave.webaim.org/

Yle.fi 2 Errors, 153 Alerts
TS.fi 3 Errors, 82 Alerts
Poutapilvi.fi 5 Errors, 13 Alerts
Fortum.com 5 Errors, 55 Alerts
Vero.fi 8 Errors, 1 Alerts

8. Kuinka suosittu sivustosi on?

Tiedät ehkä kävijäseurannastasi kuinka paljon kävijöitä sivuillasi on. Mutta onko se paljon vai vähän, ja kuinka paljon kävijöitä kilpailijoiden sivuilla mahtaa käydä? Se olisi tietenkin mukava tietää tarkalleen, mutta sitä tietoa ei saa kuin kysymällä kilpailijalta. Hyviä arvioita voi kuitenkin tehdä. Alexan liikennearvio perustuu miljoonien selaajien selauskäyttäytymiseen ja tämän datan analysointiin. Kuten tutkimuksissa yleensäkin, tarpeeksi suuresta otannasta voidaan matemaattisesti päätellä yleisempikin arvio. Katso miltä näyttää Suomen suosituimpien sivujen lista.

Testisivu: http://www.alexa.com/siteinfo

  Global Rank
Yle.fi 3,054
Vero.fi 25,352
TS.fi 41,414
Fortum.com 185,000
Poutapilvi.fi 720,740

9. Kuinka värisokeat kokevat sivustosi?

Eriasteisesta värisokeudesta kärsii useampi prosentti kansasta ja globaalisti jopa 200 miljoonaa ihmistä. Mitä jos et pystyisi hahmottamaan liikennemerkkejä tai karttoja oikein? Verkkosivujen tietynlaisten värien käyttö voi tälle ryhmälle olla myös käyttöä estävä ongelma. Yhteydenotto tai kauppa voi mennä ohi suun, kun vääränlaiset värit sivulla ohjaavat selaajan kilpailijan syliin.

Testisivu: http://www.checkmycolours.com/

  Failures
Vero.fi 26 / 26 / 38
Fortum.com 110/ 63 / 69
TS.fi 138 / 142 / 178
Poutapilvi.fi 197/ 148 / 233
Yle.fi 209 / 209 / 223

10. Mikä on sivustosi keskiarvo?

Keskiarvon voi laskea helposti, kun tiedetään yhteenlaskettavat luvut ja niiden lukumäärä. Valitettavasti verkkosivujen testaamisessa ei ole aukotonta listaa testeistä ja niiden tuloksista, jotta keskiarvo voitaisiin laskea ja listata tuloksia, kuten Tekniikan Maailmassa konsanaan. Nibbler on päässyt omalla testillään aika lähelle. Se testaa sivustoa kymmeneltä eri kantilta ja laskee näiden tulosten keskiarvon. Mukana testissä on myös tässä artikkelissa käsiteltyjä aiheita koodin laadusta, saavutettavuudesta, mobiilikäytöstä, sosiaalisen median käytöstä ja monesta muusta.

Testisivu: http://nibbler.silktide.com/

  Overall
Poutapilvi.fi 8.1
Yle.fi 7.9
TS.fi 7.7
Vero.fi 7.1
Fortum.com 7.0

Verkkosivut tehdään ihmisille, ei koneille. Näillä testeillä (ja monella muullakin) saadaan kuitenkin erinomaisia suuntamerkkejä sivustojen kehittämiseen. Kannattaa muistaa, että verkkosivusi ei ole koskaan valmis. Esimerkiksi omat sivumme pärjäsivät näissä testeissä oikeinkin hyvin, vaikka vastassa oli ihan eri kaliiperin toimijoita. Kehitettävää kuitenkin on, niin meillä kuin muillakin. Parhaiten testejä voi käyttää listaamalla kilpailijoita sekä muita alan toimijoita ja verrata tuloksia näihin. Ja jos kilpailijat menevät ohi oikealta ja vasemmalta, kannattaa matka parempaan aloittaa vaikka ottamalla yhteyttä meihin.

Suositeltu artikkeli:

Kymmenen vinkkiä hakukonenäkyvyyteen

Lue artikkeli