SuvantoTrucks loi verkkokaupan, josta saa aina henkilökohtaista palvelua
Poutapilven ja Suvanto Trucksin yhteistyö alkoi kaksi vuotta sitten toteutetun verkkosivuston parissa. Tuolloin ensisijaisena tarpeena oli uudistaa verkkosivut Suvannon ja heidän asiakkaidensa tarpeita palveleviksi. Esiin nousi tuolloin myös idea verkkokaupasta, jotta Suvanto voisi tarjota asiakkailleen entistäkin kokonaisvaltaisempaa palvelua. Ajatus verkkokaupasta jätettiin hautumaan, ja huomio keskitettiin erinomaisen verkkosivuston luomiseen.
Verkkosivujen valmistuttua lähdettiin jatkokehityksen pariin.
”Yhteistyö Poutapilven ja Suvannon välillä sujui hyvin ja luontevasti verkkosivujen uudistusta tehtäessä, joten tuntui mukavalta jatkaa yhdessä uuteen projektiin”, kertoo Suvannon markkinointipäällikkö Johanna Monnonen.
Lisätarvikekaupalta toivottiin yhtenäistä ulkoasua verkkosivujen kanssa, selkeää tapaa esitellä tuotteita ja vaivatonta ylläpitoa. Kaupan tavoitteena oli myös helpottaa uusasiakashankintaa ja jo olemassa olevien asiakkaiden palvelemista.
Suvanto Trucks on Suomen suurin itsenäinen käytettyjen kuorma-autojen myyjä. Toimialan erityispiirteet ja Suvannon toiveet ja tavoitteet toimivat lähtökohtina verkkokauppaa toteutettaessa. Johannan mukaan raskaan kaluston alalla kauppa ei ole siirtymässä täysin verkkoon, mutta on tärkeää olla läsnä siellä, missä asiakkaatkin ovat. Siksi lisätarvikekaupassa on myynnissä monipuolisesti muun muassa erilaisia lavatarvikkeita, alustan osia ja nosturitarvikkeita. Kiinnostavat tuotteet voi kerätä ostoskoriin, jonka lähettämällä saa tuotteista tarjouksen suoraan myyjältä. Kyseessä on siis verkkokauppa, josta saa aina henkilökohtaista palvelua.
”Toimiva verkkosivusto ja verkkokauppa ovat erittäin tärkeitä niin näkyvyyden lisäämisessä kuin kokonaisvaltaisen asiakaspalvelun kannaltakin”, Johanna toteaa. Tavoitteisiin verkkokaupan osalta on myös päästy, myynti on kasvanut ja asiakkailta on kuulunut positiivista palautetta.
Tavoitteisiin verkkokaupan osalta on myös päästy, myynti on kasvanut ja asiakkailta on kuulunut positiivista palautetta.
“Verkkokauppa haluttiin toteuttaa samaan kokonaisuuteen, johon uusi verkkosivusto aiemmin rakennettiin. WordPress-järjestelmään on tarjolla useita eri verkkokauppalisäosia, mutta aiempien kokemusten ja muokattavuuden takia päädyttiin valitsemaan WooCommerce verkkokaupan alustaksi”, kertoo projektia Poutapilvellä vetänyt Oskari Haaristo.
“WooCommerce on yksi käytetyimmistä verkkokauppalisäosista, joita WordPress- järjestelmään on asennettavissa. Lisäkriteereinä alustalle oli myös muokattavuus, lisäosan jatkuva kehitys ja mahdolliset laajennukset verkkokaupan toiminnallisuuksiin tulevaisuudessa”, Oskari sanoo.
“Yhteistyö jatkuu edelleen, ja tällä hetkellä seuraamme tarkasti, miten käyttäjät toimivat lisätarvikekaupassa ja kehitämme yhdessä asiakkaan kanssa sitä niin, että jatkossa käyttökokemus on vielä sujuvampi.”
Lisätarvikekaupan toimintaa on analysoitu muun muassa datatyökalu Hotjarin avulla ja seuraamalla verkkokaupan käytön kehittymistä. Hotjarin kuumakarttojen avulla voi tutkia esimerkiksi sitä, miten verkkosivujen rakenne toimii: onko käyttäjän loogista liikkua sivulla, tai jääkö jotain olennaisia painikkeita vähälle käytölle. Kerätyn tiedon perusteella voidaan miettiä, miten verkkosivua voisi kehittää entistä käyttäjäystävällisemmäksi.
Johanna kertoo, että Poutapilven kanssa yhdessä määritellyt tavoitteet edistävät työtä ja tekevät yhteistyöstä helppoa. ”Apua ja neuvoa voi aina kysyä matalalla kynnyksellä, hommat etenevät ja aikataulu on selkeä”, hän lisää.
Kirjoittaja työskenteli Poutapilvellä viestintäharjoittelijana keväällä 2021.