Laura Kuokkanen
Sisällöntuotanto haltuun – 10 kohdan muistilista
Visuaalisesti näyttävät verkkosivut ihastuttavat ja luovat oikeanlaisen ensivaikutelman, mutta ilman toimivaa sisältöä ne tuskin täyttävät tehtäväänsä. Sisältö on se, jonka avulla vakuutetaan, myydään, luodaan mielikuvia ja saadaan käyttäjät palaamaan yhä uudestaan.
Sisällöntuotanto ei ole hepreaa, mutta siihen liittyvät käytännöt eroavat jonkin verran perinteisestä viestinnästä. Edes taitava kirjoittaja ei välttämättä saa aikaan verkkosivuille soveltuvaa sisältöä, ellei ole sen tuottamiseen erityisesti perehtynyt. Perusteellinen sisältösuunnittelu auttaa asiaa, mutta tässä olisi myös 10 käytännön vinkkiä.
Sisällöntuottaja, muista nämä 10 kohtaa
1. Tarjoa relevanttia sisältöä
Kauniita lauseita ja sanakikkailuja tärkeämpää on tarjota käyttäjälle aidosti relevanttia sisältöä. Älä siis tuota puutaheinää, korulauseita, tyhjiä lupauksia tai epämääräistä organisaatiojargonia, vaan aidosti merkityksellistä sisältöä.
2. Tunne yleisösi ja puhuttele sitä
Unohda hetkeksi, että edustat jotakin yritystä, organisaatiota tai muuta tahoa. Keskity verkkosivujen käyttäjään. Ota selvää, ketkä sivuillasi käyvät, mitä he hakevat ja miten verkkosivusi voisivat heitä parhaiten palvella. Näin todennäköisesti myös hyödytät edustamaasi tahoa parhaiten.
3. Vastaa kysymykseen
On varsin todennäköistä, että käyttäjä on päätynyt sivuillesi jokin kysymys mielessään. Mieti, mikä se voisi olla ja pyri vastaamaan siihen.
4. Unohda pitkät ja yksitoikkoiset tekstiseinät
Pitkät tekstit ja kappaleet toimivat ehkä romaaneissa ja äidinkielen esseissä, mutta eivät verkkosivuilla. Tuo tärkeimmät asiat ytimekkäästi esille, jaottele kappaleisiin, lisää kuvia ja panosta väliotsikoihin.
5. Muista helppous – etenkin mobiilissa
Puhelimen ruutu on huomattavasti pienempi kuin pöytäkoneen, kannettavan tai edes tabletin. Oleellisen tiedon on siis löydyttävä helposti ja nopeasti mobiilissa. Käyttäjä ei jaksa kauaa etsiä sitä.
6. Ohjaa käyttäjää
Sinulle saattaa olla itsestäänselvää, mistä jokin tieto löytyy, mutta sivustolla vierailevalle se ei välttämättä ole. Ohjaa käyttäjää siis eteenpäin – joko omille alasivuille tai kokonaan toiselle sivulle. Vaikka et jälkimmäisestä itse suoraan hyötyisi, teet käyttäjän tyytyväiseksi ja saatat saada hänet palaamaan uudestaankin.
7. Jaottele teksti selkeiksi kappaleiksi
Selkeä kappalejako tekee tekstistä helposti luettavan. Sisällytä yhteen kappaleeseen yksi ajatus, älä turhan montaa. Ylimääräinen tyhjä rivi kappaleiden välillä tekee tekstistä ilmavan ja antaa lukijalle aikaa käsitellä tietoa.
8. Tee otsikoista informatiivisia ja koukuttavia
Vain harva sivuillesi eksyvistä oikeasti lukee koko tekstin. Sen sijaan monet selailevat sen läpi ja vasta sitten päättävät, lukevatko kokonaan. Huomio kiinnittyy yleensä ensin vain otsikoihin. Kun ne ovat koukuttavia ja informatiivisia, saattaa käyttäjä lukea koko tekstinkin. Panosta siis pää- ja väliotsikoihin!
9. Muotoile tekstiä kohtuudella
Tekstin muotoilu, eli siis lihavoinnit ja kursivoinnit, tekevät tekstistä selkeämmän. Etenkin lihavointien avulla on helppo tuoda pitkästä tekstistä tärkeimmät asiat esiin. Näiden kanssa kannattaa kuitenkin muistaa kohtuus, sillä liialliset muotoilut tekevät tekstistä vain epäammattimaisen näköisen.
10. Muista avainsanat!
Kiinnostavasta sisällöstä ei ole juurikaan hyötyä, jos sitä on vaikea löytää. Avainsanatutkimus – edes pienimuotoinen – kannattaa ottaa osaksi sisällöntuotantoa. Mieti millä sanoilla haluat sivusi löytyvän ja millä sanoilla sitä oikeasti haetaan. Sen jälkeen pidä huoli, että avainsanat ja hakulausekkeet löytyvät tekstistä.
Sisällöntuotanto tutuksi
Verkkosisältöjä tuottaessa on hyvä muistaa, että kun sisältö on mielestäsi kiinnostavaa, se on sitä todennäköisesti myös jonkun muun mielestä. Ja sitten taas toisinpäin: jos se on jopa omasta mielestäsi nuivaa ja kuivaa, se on sitä todennäköisesti myös monen muun mielestä. Aika usein parhaaseen lopputulokseen pääsee, kun miettii, miten kertoisi asiasta kaverille.
Kuten ehkä huomasit, sisällöntuotanto ei ole taikatemppuja. Jos vinkeistä huolimatta koet, että taitosi kaipaavat hiomista, ota yhteyttä meihin.
Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä.