Siirry sisältöön

Saavutettavuus verkkosivuprojekteissa: Asiakkaan ja palveluntarjoajan vastuut

Verkkosivun uudistusprojekti edessä? Tässä artikkelissa syvennymme siihen, kuinka huomioit saavutettavuuden projektissa alusta alkaen ja varmistat verkkosivuston esteettömyyden kaikille käyttäjille. Saat tueksesi valmiin muistilistan vastuistasi ja hoidettavista hommista.

Miten huolehdimme saavutettavuudesta verkkosivuprojektin aikana?

Verkkosivuprojektin aikana huolehdimme sivuston teknisestä saavutettavuudesta, käyttöliittymän saavutettavuudesta ja visuaalisesta saavutettavuudesta.

Suunnittelua ja toteutusta edistäessämme huomioimme tarkasti WCAG-kriteerit. Jos saavutettavuuteen liittyvät kirjainlyhenteet ja termit tuntuvat vielä vierailta, tutustu saavutettavuuden perusteisiin aluksi täällä.

Teknisesti saavutettavan verkkopalvelun lähdekoodi on loogista ja virheetöntä. Palvelu on responsiivinen ja toimii hyvin eri laitteilla ja selaimilla.

Visuaalisesti saavutettavan verkkopalvelun ilme – mukaan lukien värit ja kontrastit – suunnitellaan sellaiseksi, että esimerkiksi näkörajoitteiset voivat käyttää sivustoa sujuvasti.

Käyttöliittymän saavutettavuudessa keskitytään suunnitteluvaiheessa erityisesti toiminnallisuuksien selkeyteen ja intuitiivisuuteen. Selkeältä ja helppokäyttöiseltä sivustolta käyttäjät löytävät etsimänsä johdonmukaisesti ja nopeasti. Samalla selkeä sivusto vähentää ulkoasun kognitiivista kuormittavuutta. Varmistamme myös, että tekniset työkalut ja julkaisujärjestelmä mahdollistavat saavutettavan sisällön luomisen ja hallinnan.

Saavutettavuuden kriteerien täyttymistä tarkistetaan jokaisessa projektin vaiheessa. Tarjoamme aina erilaisia vaihtoehtoja saavutettavuuden eri näkökulmat huomioiden. Päätöksenteko saavutettavuuden tasosta on kuitenkin aina asiakkaan vastuulla.

Kokosimme yhteen selkeän muistilistan, jonka avulla varmistat, että tärkeimmät vastuusi verkkosivuprojektin aikana ovat varmasti hallussa.👇

Muistilista saavutettavuudesta verkkosivuprojektissa

Sisällön rakenteen optimointi

  • Käytä selkeitä otsikoita ja jaa sisältö loogisiin osioihin
  • Kerro tärkein ensin ja panosta silmäiltävyyteen

Navigaatiorakenteen selkeys

  • Tee rakenteesta intuitiivinen ja helposti ymmärrettävä
  • Nimeä osiot toisistaan erottuvasti

Kuvien saavutettavuus

  • Tarkista kuvan nimi, kuvateksti ja alt-teksti
  • Älä tulkitse alt-tekstissä – kerro vain oleellinen

Linkkien saavutettavuus

  • Muita, että linkkitekstin tulee olla kuvaava ja informatiivinen
  • Tarkista, että kaikki linkit toimivat ja vievät haluttuun paikkaan

Kielen saavutettavuus

  • Käytä aktiivista ja selkeää kieltä
  • Karsi ja tiivistä mahdollisimman paljon

Käyttäjäryhmien tarpeiden määrittely

  • Tarjoa suunnittelutiimille tietoa sivuston erityiskohderyhmistä ja heidän tarpeistaan, jotta nämä voidaan huomioida sekä sisällössä että teknisessä toteutuksessa

Henkilöstön koulutus

  • Varmista, että kaikki sisältöjä tekevät ja päivittävät henkilöt ymmärtävät saavutettavuusvaatimukset ja osaavat noudattaa niitä käytännössä
  • Kouluta henkilöstö saavutettavan sisällön tuottamiseen

Saavutettavuusseloste

  • Saavutettavuusseloste on lakisääteinen vaatimus, jonka laatiminen ja ylläpitäminen on asiakkaan vastuulla
  • Selosteessa tulee kuvata, miten verkkopalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset, mitkä osiot eivät ole saavutettavia ja miksi, sekä tarjota ohjeet palautteen antamiseen ja vaihtoehtoisen tiedon saamiseen
  • Tarvittaessa voimme tarjota ohjausta selosteen laatimiseen

Jatkuva ylläpito

  • Reagoi mahdollisiin saavutettavuuspalautteisiin ja -ongelmiin
  • Saavutettavuus ei pääty julkaisuhetkeen: seuraa siis sisältöjen ja uusien lisäysten saavutettavuutta säännöllisesti

Asiakkaan vastuut saavutettavuuden toteuttamisessa

Saavutettavuuden varmistamista ei voida täysin ulkoistaa, vaikka tämä usein onkin toiveena. Vastuu saavutettavuuden kokonaisuudesta säilyy aina verkkopalvelun omistajalla.

Verkkosivujen sisällöillä on merkittävä rooli saavutettavuuden kannalta; siksi sisältöihin kannattaa satsata. Koska sisältöjen tuottaminen, julkaisu ja päivittäminen ovat asiakkaan vastuulla myös uuden verkkosivuston julkaisun jälkeen, on viisasta panostaa saavutettavien sisältöjen tekemisen harjoitteluun jo uudistusprojektin aikana.

Käytännössä asiakkaana tehtävänäsi on varmistaa, että sisällöntuottajat osaavat tuottaa saavutettavaa sisältöä ja tietävät, mitä se vaatii. Autamme ja tuemme aina saavutettavuuden periaatteiden ymmärtämisessä. Tarjoamme sisällöntuottajille ohjeistusta ja tarvittaessa koulutusta saavutettavan sisällön tuottamiseen. Esimerkiksi alt-tekstien tarkoitukseen ja käyttöön perehdytään tarvittaessa yhdessä asiakkaan kanssa.

Myös sisältöjen järjestäminen, eli rakenne, on asiakkaana vastuullasi. Tarjoamme tukea intuitiivisen ja toimivan rakenteen luomiseen ja opastamme projektin aikana, kuinka luodaan ja ylläpidetään käyttäjälähtöistä ja saavutettavaa navigaatiorakennetta.

Sisältötyö on jatkuvaa, eikä se pääty sivuston julkaisuun. Huolehtimalla oman organisaatiosi saavutettavuusosaamisesta voit osaltasi varmistaa, että sivustosi saavutettavuus pysyy halutulla tasolla. Suosittelemme aina, että projektin aikana verkkosivustolle toteutetaan myös saavutettavuusauditointi. Auditointi auttaa tunnistamaan mahdolliset puutteet ja vahvistamaan, että sivusto vastaa vaadittua tasoa WCAG-vaatimuksista.

Digipalvelulain mukaan saavutettavalta verkkosivustolta tulee löytyä saavutettavuusseloste, joka kuvailee saavutettavuuden tilaa ja mahdollisia poikkeamia vaatimuksista. Tarvittaessa autamme saavutettavuusselosteen laatimisessa.

Miksi valita Poutapilvi?

Pitkä kokemus

Poutapilvellä on laaja kokemus saavutettavuusstandardien mukaisista projekteista eri toimialoilla. Olemme erikoistuneet WCAG 2.2 A- ja AA-tason saavutettavien palveluiden toteuttamiseen. Olemme toteuttaneet saavutettavia verkkopalveluita lukuisille asiakkaille ja tuottaneet aiheesta myös laajasti artikkeleita, esityksiä ja webinaareja.

Asiantuntijuus

Asiantuntijuudellemme on myönnetty Web Accessibility Specialist (WAS) -sertifikaatti, joita on myönnetty globaalisti vain muutamia satoja. Sertifikaatti kertoo asiantuntijuudestamme ja sitoutumisestamme korkeimpiin saavutettavuusstandardeihin.

Proaktiivinen tuki

Tarjoamme asiakkaille konkreettisia neuvoja ja ratkaisuja saavutettavuusongelmien ennaltaehkäisyyn. Olemme kouluttaneet lukuisia organisaatioita saavutettavuuden parissa.

Saavutettavuustestaus

Käytämme monipuolisia testausmenetelmiä, kuten automaattisia työkaluja, manuaalisia tarkistuksia ja ruudunlukijatestausta. Meillä on runsaasti kokemusta saavutettavuuskartoitusten sekä -auditointien toteuttamisesta erilaisten organisaatioiden tarpeisiin.

Integroitu työprosessi

Saavutettavuus on kiinteä osa projektin jokaista vaihetta – konseptoinnista tekniseen toteutukseen ja jatkuvaan sivuston kehittämiseen.

kädet näppäimistöllä

Suositeltu artikkeli:

Verkkosivujen saavutettavuus – Opas perusteisiin

Lue artikkeli
jatkuvan kehittämisen palvelu

Suositeltu artikkeli:

Jatkuva kehittäminen – käyttäjäystävällisiä ja aikaa kestäviä verkkosivustoja

Lue artikkeli