Siirry sisältöön

Jatkuva kehittäminen – käyttäjäystävällisiä ja aikaa kestäviä verkkosivustoja

Kipuiletko verkkopalvelusi ylläpidon ja kehittämisen kanssa? Tuntuuko, että isolla vaivalla luotu verkkosivusto jää kehityksen jalkoihin liian pian, eikä aika riitä analytiikan seuraamiseen tai uusien ideoiden pallotteluun?

Ylläoleva haaste ei ole lainkaan ainutlaatuinen. Moni iso organisaatio panostaa verkkopalvelun uudistamiseen ja lopputuloksena on ajan hermoilla oleva, asiakaslähtöinen ja tehokkaasti toimiva sivusto. Sivuston elinkaari voi kuitenkin jäädä toivottua lyhyemmäksi, jos suunnitellussa rakenteessa ei pysytä, sisällöt paisuvat ja muovautuvat tyyliltään toisistaan eroaviksi, ja hyvin tehty suunnittelutyö valuu hukkaan.

Jatkuvan kehityksen palvelumme vastaa juuri tähän tarpeeseen.

Säännöllinen ja tehokas jatkuva yhteydenpito helpottaa tekemistä ja kartalla pysymistä puolin ja toisin. Yhteistyö Poutapilven tiimin kanssa on ollut mutkatonta ja helppoa.

Mikko Kuivalainen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Työturvallisuuskeskus

Verkkosivusto ei ole koskaan valmis

Verkkosivustoja uudistettaessa keskitytään monesti vain projektivaiheeseen ja yhteistyökumppanilta tilataan ainoastaan verkkosivuston palvelinylläpito ja asiakkalta tuleviin palvelupyyntöihin vastaaminen. Tällöin aktiivinen kehittäminen on asiakasorganisaation vastuulla vaatien osaamista ja resursseja, joita ei usein ole riittävästi käytettävissä. Tästä syystä verkkosivusto ei monesti pysty vastaamaan käyttäjien muuttuviin tarpeisiin ja odotuksiin.

“Suurten organisaatioiden verkkosivustojen ylläpito on yleensä hajautettua – Ylläpitäjiä on kymmeniä tai satoja ja yksittäiset ylläpitäjät päivittävät vain tiettyjä sivuja tai osioita. Tästä johtuen sivuston rakenne pikku hiljaa muuttuu ja sisällön määrä kasvaa hallitsemattomasti. Käyttäjäystävällisyyden ja pitkäikäisyyden näkökulmasta sivustoa kannattaisi ylläpitää ja tarkastella kokonaisuutena.”

– Samuli Marjamäki, Poutapilvi

Asiantuntijavetoista kehittämistä

Poutapilven palvelumuotoilijat vastaavat sivuston järjestelmällisestä kehittämisestä asiakkaalta saataviin toiveisiin ja tarpeisiin pohjautuen. Säännöllisten palaverien ansiosta molemmilla osapuolilla on jatkuvasti oikea käsitys verkkosivuston tilasta, tavoitteita palvelevia kehitysideoita on helpompi toteuttaa ja ne saadaan tehdyksi oikeaan aikaan budjetissa pysyen. Säännöllisissä palavereissa voidaan aina keskustella lisäksi mahdollisista avoimista asioista sekä yhteistyön sujuvuudesta.

Ennen palaveria asiantuntijamme käyvät sivuston läpi ja laativat palaverissa esiteltävät huomiot ja toimenpide-ehdotukset:

  • kehitysideoita esimerkiksi toimintoihin, sisältöihin, käyttöliittymään tai rakenteeseen liittyen
  • analytiikkakatsaus ja siihen pohjautuvat toimenpidesuositukset
  • verkkoviestinnän trendit

Jatkuvan yhteistyön ansiosta kokonaisuutta on helpompi hallita ja verkkoviestinnän kehitys on ennustettavampaa. Asiakasymmärrys on parantunut esimerkiksi analytiikan läpikäyntien ansiosta.

Mikko Kuivalainen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Työturvallisuuskeskus

Jatkuvan kehittämisen hyödyt

jatkuvan kehitystyön hyödyt

1 Kehittäminen on tehokasta, järjestelmällistä ja kustannustehokasta

2 Sivusto pysyy eheänä ja käyttäjäystävällisenä, kun Poutapilven palvelumuotoilija on jatkuvasti mukana sivuston kehittämisessä.

3 Kehittäminen perustuu verkkosivuston käyttäjistä kerättyyn dataan – analytiikkaan, käyttäjätesteihin ja -tutkimuksiin

4 Harventaa tarvetta isolle kokonaisuudistukselle – säästöjä pitkällä aikavälillä

jatkuvan kehitystyön hyödyt
workshop

Suositeltu artikkeli:

Työpajat osana palvelumuotoilua

Lue artikkeli

Suositeltu artikkeli:

Käyttäjähaastattelut ja käyttäjätestaus – Suuntaviivat sivustolle käyttäjien tarpeista

Lue artikkeli