Hyvä verkkopalvelu pelaa yhteen yrityksen brändin kanssa
Mitä haluat viestiä brändin kautta asiakkaillesi
Brändin ydintarkoituksena on tuottaa asiakkaallesi lisäarvoa niin, että hän päättää valita juuri sinun brändisi tuotteen tai palvelun. Kyse on siis halutunlaisten mielikuvien luomisesta asiakkaille. Siksi brändin tulisi näyttäytyä tarkoituksensa ja arvojensa mukaisesti kaikkialla – myös digitaalisissa kanavissa ja erityisesti verkkosivuilla.
Asiakkaasi muodostaa näkemyksen yrityksesi brändistä sen perusteella, miten hän sen eri tilanteissa ja paikoissa kohtaa. Siksi varsinkin näin etäaikana yrityksesi verkkosivusto ja muut digitaaliset alustat ovat erittäin tärkeitä brändikohtaamisen pisteitä. Verkkosivujen on siis tuettava brändiä tarkoituksenmukaisesti, onpa tavoitteena sitten olemassa olevan brändin tunnettuuden lisääminen, uuden brändin lanseeraaminen tai vanhan brändin uudistaminen. Hyvä uutinen on, että sinulla on hyvät mahdollisuudet vaikuttaa verkkopalveluusi, erityisesti hyvän kumppanin kanssa.
Verkkopalvelu – digikanavien keskus
Digitalisaatio ja globalisaatio ovat tuoneet niin B2B- kuin B2C-asiakkaatkin koputtelemaan yritysten virtuaalisia ovia. Siksi asiakasta palveleva, selkeä ja hyvä verkkopalvelu on yritysten digitaalisten kanavien keskus. Näillä kanavilla brändiä voidaan rakentaa haluttuun suuntaan. Jos asiakas kokee brändin lähettämän viestin johdonmukaisena ja positiivisena kaikissa kanavissa, on brändi saavuttanut tavoitteensa ja asiakkaalle jää myönteinen mielikuva.
Oma verkkosivusto ja muut digitaaliset alustat ovat erittäin tärkeitä brändikohtaamisen pisteitä, sillä niihin yrityksellä itsellään on parhaat mahdollisuudet vaikuttaa.
Hyvä käyttökokemus tukee myös brändiä
Jos käyttäjien tarpeita on mietitty sivustoa rakennettaessa, he löytävät sieltä todennäköisemmin etsimänsä, pitävät sivustoa helppokäyttöisenä ja palaavat sinne kerta toisensa jälkeen. Siksi käyttäjälähtöisyys ja asiakaskokemus ovat avainasemassa.
Digitaaliset kanavat ovat asiakkaalle paikkoja, joissa hän kohtaa yrityksen. Niiden tulee siksi tarjota erinomainen asiakaskokemus. Lisäksi digitaalisten kanavien on tärkeää olla linjassa kaikkien muiden asiakkaan kosketuspisteiden ja yrityksen tarjoamien tuotteiden tai palveluiden kanssa, jotta brändiä on mahdollista viedä haluttuun suuntaan.
Esimerkiksi Google, Apple ja Airbnb ovat ymmärtäneet, että käyttäjälähtöisyys ja positiivinen asiakaskokemus ovat merkittävä osa laadukasta brändiä. Nämä yritykset ovat panostaneet siihen, että tuote tai palvelu ja digitaaliset kanavat ovat linjassa keskenään. Esimerkiksi Applen verkkosivut ovat käyttöliittymältään intuitiiviset ja ulkoasultaan Applen tuotteita vastaavat. Osa brändin tuomasta lisäarvosta voi siis muodostua asiointiprosessissa, ja tässä digitaalisilla kanavilla ja verkkosivustolla on mahdollisuus loistaa.
Vaali laatua ja säilytä brändin sielu
Verkkosivuston laatu ja ominaisuudet ovat tärkeässä roolissa siinä, miten se pystyy viestimään brändiä. Esimerkiksi saavutettava, visuaalisesti hiottu sekä teknisesti toimiva ja hyvin toteutettu sivusto auttaa luomaan luotettavaa kuvaa organisaatiosta ja sen brändistä.
Lisäksi kaikessa tekemisessä tulisi säilyttää brändin sielua ja persoonaa, kuten esimerkiksi Artek, Kolmen Kaverin Jäätelö ja Turun Satama ovat tehneet – verkkosivuillaan nämä organisaatiot rakentavat brändejään omalle tyylilleen uskollisesti.
Tässä kaikessa me autamme sinua
Voidaan siis todeta, että digitaaliset kanavat ja erityisesti verkkosivusto niiden ytimenä ovat muodostamassa asiakaskokemusta, ja siten brändiä. Näin organisaatioilla itsellään on keinot muokata brändiään haluttuun suuntaan ja hyödyntää verkkosivuston suomia mahdollisuuksia.
Me Poutapilvellä kehitämme ja luomme digitaalisia palveluja sekä käyttäjälähtöisesti että asiakasta ymmärtäen. Tarjoamme asiakkaillemme palveluja, jotka palvelevat käyttäjää ja tukevat brändiä. Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä miten saadaan luotua brändillesi sopiva palvelu!
Kirjoittaja työskenteli Poutapilven viestintäharjoittelijana keväällä 2021.